چگونه کابل برق را ببریم / ابزار بریدن سیم و کابل

چگونه کابل برق را ببریم شاید سؤال بسیاری از افرادی باشد که به‌تازگی به کارهای برقی مشغول شده‌اند. برای بریدن کابل برق به ابزار بریدن سیم و کابل احتیاج دارید. جدای از ابزار باید بدانید که نحوه برش کابل برق چگونه است تا این کار را به بهترین شکل انجام دهید. سیم و کابل از اصلی‌ترین اجزای هر وسیله برقی و سیم‌کشی سازه‌ها هستند و به همین دلیل اینکه چگونه آنها برش زده شوند بسیار اهمیت دارد. در بیشتر سیم‌کشی‌ها باید در ابتدا متراژ مشخصی از این محصولات را برش بزنید و به همین دلیل رسیدن به جواب سؤال چگونه کابل برق را ببریم یا ابزار بریدن سیم و کابل چیست؟ بسیار اهمیت دارد.

روش بریدن سیم و کابل


اهمیت برش استاندارد کابل برق

بسیار مهم است پیش از خرید کابل برق آشنایی با جواب سؤال چگونه کابل برق را ببریم؟ با اهمیت برش استاندارد کابل برق آشنا شوید. سیم و کابل برق از هادی و یک عایق تشکیل شده‌اند. هادی در واقع بخشی است که جریان الکتریکی از آن می‌گذرد و عایق بخشی است که نقش محافظت‌کننده از هادی را به عهده دارد و از برق‌گرفتگی و خطراتی همچون آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. اگر به هر دلیلی سیم و کابل به شکل غیراستاندارد برش زده شوند یک اتصال نامناسب به وجود می‌آید. از طرفی اگر سیم و کابل در متراژ استاندارد برش زده نشوند اضافه آنها در آینده می‌تواند باعث مشکلاتی شود. برخورد اتصالات سیم و کابل می‌تواند به طور مثال حوادث جبران‌ناپذیری را به وجود آورد و همین مسئله باعث می‌شود بسیاری از افراد برق‌کار مجبور شوند پس از مدتی مکان‌هایی همچون سقف را تخریب کنند تا سیم‌های سرگردان را از پریزها و مدارها جدا نمایند.

آشنایی با اهمیت برش استاندارد کابل برق


ابزار بریدن سیم و کابل برق

پیش از اینکه بدانید چگونه کابل برق را ببریم؟ و خرید سیم برق باید با ابزار موردنیاز برای این کار آشنا شوید. به دلیل ضخامت متفاوت انواع سیم و کابل به ابزارهای برش متفاوتی نیاز است. ابزار بریدن سیم و کابل برق به شرح زیر هستند:


ابزار بریدن سیم

برای برش سیم استفاده از ابزارهای زیر توصیه می‌شود:


سیم‌لخت‌کن؛ ابزار بریدن سیم و کابل با ضخامت کم
اگر سیم و کابل شما ضخامت کم تا متوسط دارد می‌توانید از ابزار سیم‌لخت‌کن استفاده کنید. این ابزار دندانه‌هایی با سایزهای مختلف دارد که در امتداد تیغه‌ها قرار گرفته‌اند و یک سطح محکم برای چیدن سیم در نوک تیغه‌ها قرار گرفته است.


سیم‌چین؛ ابزار بریدن سیم و کابل با ضخامت متوسط
اگر سیم و کابل شما ضخامت بیشتری دارد و از جمله سیم و کابل‌هایی است که در سیم‌کشی ساختمان به کار می‌رود، بهتر است از سیم‌چین‌هایی با دسته‌های باریک و محکم استفاده کنید. اگر تیغه سیم‌چین خوب و محکم باشد می‌تواند سیم و کابل مسی تا ضخامت یک‌چهارم اینچ را نیز برش دهد.
در میان انواع سیم‌چین، سیم‌چین کواکس مناسب سیم و کابل‌هایی است که به شکل چند جفتی طراحی شده‌اند و از آن می‌توان برای چیدن کابل‌های عایق‌بندی شده و سیم‌های افشان کوچک استفاده کرد.
از سیم‌چین‌های برش قطری نیز می‌توان برای چیدن سیم و کابل در موقعیت‌های دشوار استفاده نمود.


قیچی‌های برش طناب فولادی؛ ابزار چیدن سیم و کابل با ضخامت بالا
 برش سیم و کابل‌های مسی ضخیم، کاری بسیار حساس است تا در نتیجه آن یک سطح مقطع صاف و هموار به دست آید. از انبردست و سیم‌چین در این مواقع نمی‌توان استفاده کرد؛ زیرا ممکن است به سیم‌ها آسیب بزنند. از مفتول برها می‌توان برای سیم و کابل ضخیم استفاده کرد؛ اما این ابزار برای سیم و کابل به هم تابیده یا افشان مناسب نیست. با توجه به موارد فوق می‌توان گفت فقط قیچی‌های برش طناب فولادی ابزار مناسب برای بریدن سیم و کابل افشان و به هم تابیده هستند. 
در موقعیت‌های اضطراری استفاده از اره آهن بر نیز امکان‌پذیر است؛ اما احتمال اینکه این ابزار باعث پراکنده شدن رشته‌های کابل شود وجود دارد. تنها در زمانی که می‌توان سیم و کابل را با یک گیره رومیزی ثابت کرد می‌توان از این ابزار استفاده نمود.

مهم‌ترین ابزار بریدن سیم


ابزار بریدن کابل

برای چیدن کابل، برق‌کاران به یک ابزار قوی با لبه‌های تیز احتیاج دارند. از جمله ابزارهای چیدن کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


انبر کابل بر
اگر کاربر بخواهد برای برش تک سیم‌ها و کابل‌های روکش شده ابزاری را انتخاب کند باید به سراغ انبر کابل بر برود.


کابل بر
از کابل بر می‌توان برای برش کابل ضخیم برق و کابل به هم تابیده ساختمان مانند طناب فولادی استفاده کرد.


کابل بر ضامن‌دار
کابل بر ضامن‌دار مانند کابل بر استاندارد دارای یک سر برش دهنده و دسته است. تفاوت آنها در این است که در کابل بر ضامن‌دار پس از فشاردادن دسته‌ها به سمت یکدیگر، سرهای تیز این ابزار در محل موردنظر قفل می‌شوند. مکانیزم داخلی این ابزار به‌گونه‌ای است که مقدار نیروی عضلانی را که برای برش کابل‌های ضخیم موردنیاز است کاهش می‌دهد. در واقع این کابل بر به نیروی زیادی احتیاج ندارد؛ بلکه با فشارهای مستحکم و متداوم کار می‌کند.


چگونه کابل برق را ببریم؟

در جواب این سؤال که چگونه کابل برق را ببریم باید با مراحل بریدن کابل برق آشنا شوید. در ادامه شما را با مراحل بریدن کابل برق آشنا می‌کنیم:


ابتدا مدار را قطع کنید

بسیاری مواقع افراد نیاز دارند تا کابل برق متصل به مدار را برش دهند. پیش از این کار باید مدار را به شکل کامل خاموش کنید. این کار را می‌توانید از جعبه‌تقسیم انجام دهید.


تجهیزات موردنیاز را فراهم کنید

برای اینکه متراژ موردنیاز سیم و کابل را برش دهید باید در ابتدا تجهیزات موردنیاز را فراهم کنید. این تجهیزات شامل تخته چوبی، قیچی کابل بری یا تیغ، انبر نگهداری، چسب برق و دستکش‌های ایمنی ضخیم است.

مراحل بریدن کابل برق


اقدام به برش استاندارد کابل کنید

ابتدا باید سیم و کابل را از قرقره باز کنید و یا همان‌طور که گفته شد مدار الکتریکی را قطع نمایید. سپس باید با توجه به نوع کابل و اندازه آن، ابزار برش مخصوص را انتخاب کنید. پس از آن کابل را روی یک سطح ثابت و محکم مانند چوب قرار دهید و سپس کابل برق را ببرید.


نکات مهم در هنگام برش کابل برق با ابزار بریدن سیم و کابل

  • در این قسمت از مقاله چگونه کابل برق را ببریم به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که باید در هنگام بریدن سیم و کابل در نظر داشته باشید:
  •  برای برش کابل آن را حتماً بر روی یک سطح صاف و محکم مانند یک تخته چوبی قرار دهید. این کار هم کمک می‌کند برش کابل به‌درستی انجام شود و هم امنیت شما را افزایش می‌دهد.
  • حتماً جنس عایق کابل برق و ضخامت آن را در نظر بگیرید و ابزاری را متناسب با آنها انتخاب کنید تا در هنگام برش دچار مشکل نشوید.
  • زمانی که می‌خواهید کابل را برش دهید دقت کنید به هادی فشار زیادی وارد نشود؛ زیرا این کار می‌تواند باعث اختلال در انتقال جریان الکتریکی شود.
  •  از ابزارهایی برای برش سیم و کابل استفاده کنید که تیز و نو هستند؛ زیرا ابزارهای قدیمی و کهنه باعث آسیب‌دیدن هادی می‌شوند.


کلام پایانی

آشنایی با جواب این سؤال که چگونه کابل برق را ببریم و ابزار بریدن سیم و کابل چیست؟ به افراد کمک می‌کند تا بتوانند برش سیم و کابل را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. چگونگی برش سیم و کابل و استفاده از ابزار مناسب برای این کار بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عدم توجه به این نکات می‌تواند باعث به‌وجودآمدن اتصال نامناسب و مشکلات بسیاری پس از انجام سیم‌کشی شود. آشنایی با نحوه برش سیم و کابل و ابزار مناسب برای این کار کمک می‌کند تا سیم بدون آسیب‌دیدن هادی برش بخورد و کار سیم‌کشی به بهترین شکل خود انجام گیرد.

 

منابع :


 


 

سبد خرید