مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق

آتش سوزی سیم برق یکی از مشکلاتی است که می‌تواند بسیار دردسرآفرین باشد و باید با شناخت دلایل آن از این مسئله جلوگیری کرد. مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی سیم برق مواردی همچون استفاده از تجهیزات و لوازم قدیمی و سیم‌کشی معیوب هستند که کاملاً قابل‌کنترل محسوب می‌شوند. با شناخت دلایل آتش‌سوزی، افراد می‌توانند احتمال آتش گرفتن سیم‌ها را به صفر برسانند و به‌این‌ترتیب ایمنی وسیله‌های برقی و سیم‌کشی را تأمین کنند. در مقاله امروز به مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق به شکل کامل خواهیم پرداخت.

آشنایی با دلایل آتش سوزی سیم برق


علت آتش‌سوزی سیم برق

آتش گرفتن سیم‌کشی می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد. آتش سوزی سیم برق می‌تواند باعث ضررهای جانی و مالی شود و به این دلیل بسیار مهم است که این دلایل شناسایی شوند و سپس به بهترین شکل آنها را کنترل کرد.
از جمله مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


استفاده از تجهیزات و لوازم قدیمی

یکی از مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق استفاده از لوازم و تجهیزات قدیمی در داخل منزل و سایر مکان‌ها است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که 19 درصد از آتش‌سوزی سیم و کابل در ساختمان‌های غیرمسکونی و 13 درصد از آتش سوزی سیم و کابل در ساختمان‌های مسکونی به دلیل نقص در تجهیزات، لوازم و شبکه برق است.

آتش سوزی سیم برق به علت استفاده از لوازم قدیمی



سیم کشی معیوب

یکی دیگر از دلایل آتش سوزی سیم و کابل برق که بیشترین درصد را نیز به خود اختصاص می‌دهد سیم‌کشی معیوب توسط افراد بدون تخصص است. برای سیم‌کشی نه‌تنها به سیم و کابل مناسب و باکیفیت نیاز است؛ بلکه باید یک فرد متخصص این کار را انجام دهد تا کوچک‌ترین اشتباهی در حین سیم‌کشی باعث ایجاد فاجعه‌ای هولناک همچون آتش سوزی سیم و کابل نشود.


عدم استفاده از محافظ برای وسیله‌های برقی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند در صورت یک سیم‌کشی حرفه‌ای نیازی به محافظ برق نیست. این باور اشتباه است؛ زیرا محافظ‌ها می‌توانند در لحظات خطرزا از آتش سوزی سیم و کابل جلوگیری کنند و به‌این‌ترتیب نقش تکمیل‌کننده در فرایند جلوگیری از آتش سوزی سیم و کابل داشته باشند.


عدم رسیدگی مداوم به سیم و کابل‌ها

بسیار مهم است که پس از فرایند سیم‌کشی، هرازگاهی سیم و کابل‌های ساختمان مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود هر مشکلی سریع‌تر به آنها رسیدگی شود و با برطرف‌کردن مشکل از آتش سوزی جلوگیری گردد.

عدم رسیدگی مداوم به سیم و کابل‌ها از علت آتش سوزی


عدم رعایت مقررات ایمنی

یکی از مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق، عدم رعایت مقررات ایمنی است. در برخی از ساختمان‌های امروزی از کانال‌های هوایی که با روش قدیمی ساخته شده‌اند، استفاده می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان متناسب با کاربری آنها نیست. این مسئله به دلیل ایجاد قوس الکتریکی باعث آتش سوزی می‌شود و عواقب ناخوشایندی دارد. در سیم‌کشی‌های قدیمی اصول سیم‌کشی به‌درستی رعایت نمی‌شده و عدم تناسب آنها با ساختمان‌های امروزی به‌راحتی می‌تواند خطرآفرین باشد.


استفاده زیاد از سه‌راهی‌ها

استفاده بیش از حد از سه‌راهی‌ها یکی از دلایل آتش گرفتن سیم برق است. بدترین حالت زمانی است که تعدادی از کابل‌های داخلی به یک پریز وصل شوند و در بین آنها دوشاخه و سیم‌های آسیب‌دیده وجود داشته باشد.


عدم استفاده از سیم و کابل برق متناسب با کار

بسیار مهم است که هر نوع سیم و کابل با توجه به نیاز مکان و کارکرد کابل انتخاب شود. سیم و کابل‌ها دارای انواع مختلفی همچون کابل افشان، کابل شبکه، کابل کنترل، کابل شیلددار، کابل نسوز و... هستند و باید حتماً با توجه به نیاز مکان موردنظر آنها را خریداری کرد.

آتش سوزی به علت عدم استفاده از سیم و کابل برق متناسب با کار


استفاده از سیم کابل تقلبی به جای سیم و کابل اصلی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق استفاده از سیم و کابل تقلبی است. بسیار مهم است که در هنگام خرید سیم برق حتماً از کابل با شناسنامه و استانداردی استفاده شود که خطرات آتش سوزی را به همراه نداشته باشد.


چگونه می‌توان از آتش گرفتن سیم برق جلوگیری کرد؟

با رعایت نکات زیر شما می‌توانید تا حد بسیار زیادی از آتش گرفتن سیم برق جلوگیری کنید:

  • وسایل برقی خود را در صورت عدم استفاده حتماً از پریز برق خارج کنید.
  • از وصل کردن تعداد زیادی از لوازم‌خانگی به یک پریز خودداری نمایید. این کار باعث ایجاد بار اضافی و تولید جرقه می‌شود.
  • از قرار دادن مواد و وسایل اشتغال‌زا در نزدیکی کلید و پریزها خودداری نمایید.
  • در منازل و مکان‌های دیگر از هشداردهنده‌های دود استفاده کنید تا زمانی که حریق به وجود می‌آید هرچه سریع‌تر متوجه شده و جلوی فجایع بزرگ‌تر را بگیرید.


چگونه می‌توان سیم برق آتش گرفته را خاموش کرد؟

اگر به هر دلیلی شاهد آتش گرفتن سیم برق بودید بسیار مهم است که بدانید چگونه باید آتش آن را خاموش کنید. اگر اولین فکری که به ذهن شما می‌رسد استفاده از آب برای خاموش کردن است باید بدانید که بسیار اشتباه کرده‌اید؛ زیرا آب رسانای جریان الکتریسیته است و با ریختن آب دچار برق‌گرفتگی خواهید شد. بهترین کار این است که جریان برق اصلی را در قدم اول قطع کنید. اگر امکان این کار را داشتید پس از آن باید از ماسه یا کپسول آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش سیم استفاده نمایید. در مواردی که امکان قطع برق وجود ندارد فقط می‌توانید از کپسول آتش نشانی کلاس E استفاده نمایید که بر روی بدنه آن مشخص شده است.

خاموش کردن سیم برق آتش گرفته با کپسول آتش نشانی


متداول‌ترین وسیله‌هایی که عامل آتش گرفتن سیم برق هستند

جدای از عواملی که به‌عنوان مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق ذکر شدند، دو وسیله برقی که بیشتر افراد در خانه خود از آنها استفاده می‌کنند از علل متداول آتش گرفتن سیم برق هستند. این دو وسیله عبارت‌اند از:


وسایل روشنایی
یکی از رایج‌ترین علت آتش گرفتن سیم برق، چراغ‌ها و لامپ‌هایی با وات بالا هستند. زمانی که لامپ‌هایی با وات بیشتر از حد توان مدار تغذیه، استفاده شود، سیم برق می‌تواند آتش بگیرد. باید دانست هر لامپی را که وات آن بیشتر از 1500 وات است نباید به‌هیچ‌عنوان وصل کرد؛ زیرا می‌تواند باعث آتش گرفتن کابل برق شود.


بخاری‌های برقی

بخاری‌های برقی وسیله‌هایی قابل‌حمل هستند و به طور معمول افراد بر اثر بی‌احتیاطی آنها را در نزدیکی سطوحی همچون لباس‌ها، صندلی، تختخواب، پرده و مبل قرار می‌دهند که قابل‌احتراق هستند. گرم شدن بخاری‌برقی می‌تواند به‌راحتی باعث داغ شدن این وسیله‌ها و شعله‌ور شدن آتش شود.
از طرف دیگر بخاری‌برقی میزان مصرف برق بالایی دارد و این مسئله می‌تواند فشار زیادی را به سیم‌کشی منتقل کند.
نکته بعدی این است که بخاری‌های برقی به طور معمول و خصوصاً از نوع قدیمی آنها به شکل اصولی طراحی نشده‌اند و می‌توانند به‌راحتی باعث آتش‌سوزی شوند.

آتش سوزی به علت استفاده از بخاری‌های برقی


کلام پایانی

آشنایی با مهم‌ترین دلایل آتش سوزی سیم برق بسیار اهمیت دارد تا بتوان از وقوع چنین فاجعه‌ای جلوگیری کرد. زندگی بدون وسیله‌های برقی و وجود سیم‌ها و کابل‌ها در خانه‌ها و دیگر مکان‌ها قابل‌تصور نیست؛ اما برای یک زندگی سالم با نیروی برق باید احتمال خطراتی همچون آتش سوزی سیم برق را به حداقل رساند تا بدون هیچ مشکلی از انرژی برق استفاده کرد. آشنایی با دلایل آتش سوزی سیم برق کمک می‌کند تا با کنترل کردن این دلایل از وقوع چنین حوادثی به‌راحتی جلوگیری کرد و دچار عواقب آن نشد.

 

 

منابع :

 


 

سبد خرید