کابل nymhy چیست و چه تفاوتی با کابل nyy دارد؟

زمانی که افراد می‌خواهند برای خرید برخی از کابل‌ها همچون کابل nymhy اقدام کنند این سؤال برایشان پیش می‌آید که کاربرد کابل nymhy چیست و چه تفاوتی با کابل nyy دارد؟ برای رسیدن به جواب این سؤال آشنایی با هر دوی این کابل‌ها موردنیاز است تا در نهایت بتوان به تفاوت این دو کابل پی برد. در مقاله امروز به موضوع کابل nymhy چیست و چه تفاوتی با کابل nyy دارد، خواهیم پرداخت تا شما در هنگام خرید این کابل‌ها اطلاعات کامل را داشته باشید و بتوانید بر اساس نیاز خود اقدام به خرید کنید.

آشنایی با تفاوت کابل nymhy با کابل nyy


کابل nymhy چیست؟

کابل nymhy یک کابل افشان مسی محسوب می‌شود و هر کدام از حروف در نام مخفف این کابل به‌نوعی معرف مشخصات این کابل هستند و به ویژگی‌های آن اشاره دارند:

  •  N به معنی هادی مسی
  • Y عایق پی‌وی سی درونی
  • M چند هسته‌ای بودن
  • H رشته‌ای بودن (انعطاف‌پذیری)
  • Y غلاف بیرونی PVC


کاربرد کابل nymhy چیست؟

کاربرد کابل nymhy در سیم‌کشی برق بسیار است. در برق‌کشی، از کابل nymhy که نسبت به کابل‌های دیگر کیفیت بالاتری دارد استفاده  می‌شود. همچنین این کابل را در مناطق خشک و نمناک که از کابل انتظار نرمش بیشتر و خواص مکانیکی متوسط دارند، به کار می‌برند. از کابل nymhy در ادارات و منازل مسکونی برای اتصال وسایل گرمازا و وسایل برقی متحرک به برق استفاده می‌شود.

آشنایی با کاربرد کابل nymhy


انواع سایزهای کابل nymhy

کابل nymhy در سایزهای زیر به فروش می‌رسد و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود انواع این کابل را تهیه کنید:

  • کابل‌های افشان دو رشته‌ای: 0.7۵×2، 1×2، 1.۵×2، 2.۵×2، ۴×2، ۶×2 و 10×2
  • کابل‌های افشان سه رشته‌ای: 0.7۵×3، 1×3، 1.۵×3، 2.۵×3، ۴×3، ۶×3، 10×3 و 1۶×3
  • کابل‌های افشان چهار رشته‌ای: 0.7۵×۴، 1×۴، 1.۵×۴، 2.۵×۴، ۴×۴، ۶×۴، 10×۴ و 1۶×۴
  • کابل‌های پنج رشته‌ای افشان: 0.7۵×۵، 7×۵، 1.۵×۵، 2.۵×۵، ۴×۵، ۶×۵، 10×۵ و 1۶×۵

 

کابل nyy چیست؟

 کابل nyy  مانند سایر کابل‌ها وظیفه دارد تا برق را توزیع کند. در این کابل از مس به شکل یکنواخت استفاده شده و به همین دلیل الکترون‌ها بسیار راحت‌تر می‌توانند در کابل حرکت کنند. کابل nyy دارای یک‌ لایه پی‌وی‌سی قوی است که نقش عایق بودن آن را پررنگ می‌کند و بیشتر از یک هسته مسی جامد دارد و به همین دلیل بر خلاف برخلاف کابل‌های NYA و NYM، در تأسیسات زیرزمینی، مکان‌های مرطوب یا خشک استفاده می‌شود. ولتاژ اسمی کابل nyy به مقدار 0.6/1 کیلوولت است. کابل nyy به دودسته کابل‌های NYY-J و NYY-O تقسیم می‌شود که نوع NYY-O به دلیل اینکه سیم زمین سبز/ زرد را ندارد، متفاوت از نوع NYY-J است.
هر کدام از حروف به کار رفته در نام این کابل به مشخصاتی از این کابل اشاره دارند و به شرح زیر هستند:

  •  N نشان‌دهنده هسته مسی این کابل است.
  • Y نشان‌دهنده عایق پی‌وی‌سی داخلی کابل است.
  • Y نشان‌دهنده عایق پی‌وی‌سی بیرونی کابل است.

در هنگام خرید کابل برق nyy ممکن است با نشانه‌ای همچون nyy 185  نیز مواجه شوید که این عدد نشان می‌دهد اندازه کابل چقدر است.

آشنایی با کابل nyy


کاربرد کابل nyy چیست؟

کابل nyy یک انتخاب مناسب برای برق و کنترل سیم‌کشی در جاهایی است که نیازی به محافظت مکانیکی احساس نمی‌شود. از کابل nyy می‌توان برخلاف کابل nymhy که تنها قابل‌استفاده در فضاهای بسته است، در فضاهای باز نیز استفاده کرد و حتی برای نصب مستقیم در داخل زمین نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. کابل nyy بیشتر در تأسیسات استاتیک، مکان‌های زیرزمینی، داخل و خارج منزل و در بتن و آب کارکرد دارد.


تفاوت کابل nymhy و nyy چیست؟

حال که دانستید کابل nymhy و nyy  هر کدام چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند می‌توانید با تفاوت کابل nymhy و nyy آشنا شوید. در ابتدا باید بدانید که هر دوی این کابل‌ها از خانواده کابل NYC هستند؛ اما در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مهم‌ترین تفاوت کابل nymhy و nyy در این است که کابل nyy به دلیل ویژگی‌های خاص خود قابلیت نصب در زیر زمین را دارد درحالی‌که  nymhy  قابل نصب کردن در زیر زمین نیست.
  • پی‌وی‌سی استفاده شده در عایق این دو کابل با یکدیگر متفاوت است و این مسئله باعث تفاوت کابل nymhy و nyy مس می‌شود. کابل nyy ضخامت بیشتری نسبت به کابل nymhy دارد.
  • ولتاژ این دو کابل نیز با یکدیگر فرق دارد و این نکته باعث تفاوت کابل nymhy و nyy از یکدیگر می‌شود. ولتاژ کابل افشان  nyy حدوداً 0.۶/۱ کیلوولت است درصورتی‌که برای کابل nymhy حدود ۴۵0/7۵0 یا 300/۵00 می‌باشد.
  • مقاومت و استحکام کابل nyy از کابل nymhy بیشتر است و به همین دلیل به شکل زیرزمینی نیز از آن استفاده می‌شود.
  • کابل‌های nymhy به شکل افشان تولید می‌شود، درصورتی‌که کابل‌های  nyy در شکل‌های مختلفی همچون افشان، نیمه افشان و مفتولی به تولید می‌رسد.
  • در کابل  nymhy  حرف M  نشان‌دهنده این است که در این کابل چند هسته وجود دارد؛ درصورتی‌که کابل nyy تک‌هسته‌ای است.

آشنایی با تفاوت کابل nymhy و nyy


کلام پایانی

برای خرید انواع کابل nymhy و nyy بسیار مهم است که در ابتدا بدانید هر کدام از این کابل‌ها چه مشخصاتی دارند و تفاوت کابل nymhy و nyy در چیست تا بتوانید خرید بهتری داشته باشید. هر کدام از این کابل‌ها با توجه به مشخصات خاص خود قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که باید در هنگام استفاده از آنها در نظر گرفته شود. از کابل nymhy به طور مثال در فضاهای باز استفاده نمی‌شود درصورتی‌که از کابل  nyy می‌توان در فضاهای باز و بسته استفاده کرد و این تنها یکی از تفاوت‌های کابل nymhy و nyy است. دانستن اینکه کابل nymhy چیست و چه تفاوتی با کابل nyy دارد؟ می‌تواند به شما کمک کند تا دست به خرید آگاهانه‌تری بزنید و محصولی متناسب با کار خود را خریداری کنید.

سبد خرید