کابل اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از کابل‌های پرمصرف کابل اعلام حریق است که به آن کابل ضد آتش نیز گفته می‌شود. این کابل به دلیل تحمل حرارت مستقیم آتش می‌تواند هزینه‌های ناشی از آتش‌سوزی را در سیستم‌های برق‌کشی کاهش دهد. برای خرید این محصول بسیار مهم است که افراد بدانند کابل اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد. ما در مقاله امروز به شکل کامل به این موضوع خواهیم پرداخت تا افراد به‌راحتی بتوانند برای خرید کابل اعلام حریق اقدام کنند.


کابل اعلام حریق چیست؟

کابل اعلام حریق یکی از بخش‌های حیاتی در سیستم‌های اعلام حریق محسوب می‌شود و نقش مهمی در حفظ ایمنی و جلوگیری از گسترش آتش دارد. این کابل در شرایط طبیعی عملکرد معمولی خود را دارد؛ اما هنگامی که در معرض حرارت بالا یا دود قرار می‌گیرد تغییرات خاصی در آن حاصل می‌شود و از طریق یک سیستم اعلام حریق به دیگر اجزا اطلاع می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است. این کابل تحمل میزان مشخصی از حرارت مستقیم و شعله آتش را در یک بازه زمانی دارد و این میزان تحمل، بسته به استانداردهای آن متفاوت است.

کابل اعلام حریق


کابل اعلام حریق باید حتماً تأییدیه‌های مورد قبول شرکت آتش‌نشانی را به همراه داشته باشد. یکی از این تأییدیه‌ها LPCB و دیگری تأییدیه سازمان آتش‌نشانی است.
باید توجه داشت این کابل نباید با کابل ضد شعله اشتباه گرفته شود؛ زیرا کابل ضد شعله فقط باعث جلوگیری از انتشار آتش می‌شود؛ اما طراحی کابل اعلام حریق به شکلی است که مدار امکان فعالیت در برابر آتش را تا مدتی مشخص داشته باشد.


ساختار کابل اعلام حریق

ساختار کابل اعلام حریق به شکل زیر است:

  •  دارای هادی از جنس مس
  • دارای عایق از جنس سیلیکون
  • دارای سیم تخلیه از جنس هادی مس
  • دارای لایه اسکرین و نویز گیر مقاوم به امواج الکترومغناطیسی
  • دارای روکش نهایی از جنس پلیمر

ساختار کابل اعلام حریق


انواع کابل اعلام حریق

کابل اعلام حریق در انواع زیر به فروش می‌رسد:


کابل اعلام حریق سیلیکونی

این کابل از جمله کابل‌هایی است که دارای ترکیبات مصنوعی است و در تنوع زیاد و در اشکال مختلف به تولید می‌رسد. این کابل قابلیت مقاومت بالا در دمای منفی ۶۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد را دارد. روکش کابل ضدحریق سیلیکونی از جنس سیلیکون نسوز است. این کابل در ابعاد و با اندازه‌های مختلف به تولید می‌رسد. در صورت آتش‌سوزی، کابل ضدحریق سیلیکونی می‌تواند از گسترش شعله‌های آتش به‌خوبی جلوگیری کند. به طور معمول این کابل را در محل زیر آژیر قرار می‌دهند تا جهت خاموش کردن و اطفای حریق از آن استفاده شود. رنگ این کابل به طور معمول سبز و قرمز است.


ویژگی‌های کابل اعلام حریق سیلیکونی

ویژگی‌های کابل اعلام حریق سیلیکونی عبارت است از:

  • تحمل دما از منفی ۶۰ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد
  •  مقاومت بالا در برابر اشعه مادون قرمز و ماورای بنفش
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و رطوبتی
  • مقاومت در مقابل هوا
  • دارای انعطاف‌پذیری بالا و شکل‌گیری سریع
  • دارای دود کم
  •  بدون گازهای اسیدی هالوژن
  •  بدون منتشر ساختن شعله
  • با خاصیت نارسایی

کابل برق سیلیکونی


کابل شیلددار اعلام حریق

کابل شیلددار یک‌لایه به‌عنوان محافظ داخلی دارد. داشتن این محافظ کمک می‌کند تا اطلاعات داخل کابل حفظ شود و از وارد شدن صدمه به مدار، برای مدت کوتاهی جلوگیری گردد. این شیلد همچنین کمک می‌کند تا زمانی که کابل در مجاورت میدان‌های مغناطیسی است دچار اختلال نشود و نویز و امواج مخرب در مدار ایجاد نکند.


ویژگی‌های کابل شیلددار اعلام حریق

ویژگی‌های کابل شیلددار اعلام حریق عبارت است از:

  • جلوگیری‌کننده از انتشار شعله و آتش سوزی
  • جلوگیری‌کننده از انتشار گازهای سمی
  • ضد دود
  • قادر به حفظ جریان مدار به مدت ۳ ساعت در صورت بروز سانحه


انواع کابل شیلددار اعلام حریق

کابل شیلددار اعلام حریق در انواع زیر به فروش می‌رسد:

  • کابل با شیلد بافت: این کابل دارای شیلدهایی همانند سیم‌های به هم بافته شده است که باعث افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش مقاومت کابل در برابر پارگی می‌شود. این شیلدها می‌توانند یک پوشش ۹۰ درصدی به وجود بیاورند و به همین دلیل امکان جذب نویز را تا حد کمی دارند.
  • کابل با شیلد نواری: شیلد این کابل‌ها به شکل نواری در ساختمان کابل به‌کاررفته و مانند محافظ‌های الکترومغناطیسی عمل می‌کند. این شیلد دارای پوشش ۱۰۰ درصدی است و به همین دلیل می‌تواند تا میزان بسیار زیادی نویز را دفع کند.
  • کابل با شیلد ترکیبی: این کابل‌ها شیلدی از نوع نواری و از نوع بافت دارند تا پوشش بهتری به وجود آید. در این مدل، شیلد بافته شده تراکم کمتری دارد و اگر بخشی از شیلد نواری دچار پارگی شود، شیلد بافته شده همچنان اتصال خود را حفظ می‌کند.
  • کابل با شیلد بافته چندلایه: یکی از بهترین کابل‌های شیلددار نسوز این مدل است که از بیشترین میزان پوشش در برابر نویز برخوردار است. در این کابل از دو یا سه‌لایه شیلد بافته شده با تراکم بالا استفاده می‌شود.

کابل اعلام حریق شیلددار


انواع کابل نسوز اعلام حریق

نوع دیگری از کابل‌های اعلام حریق کابل‌های نسوز هستند که به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

کابل نسوز اعلام حریق ۲۵۰ درجه سانتیگراد
این کابل‌ها در دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد بدون هیچ مشکلی می‌توانند جریان را منتقل کنند. به این کابل‌ها، کابل‌های نسوز نیز در بازار گفته می‌شود که جنس روکش آنها از سیلیکون است و به همین دلیل مقاومت دمای آن بالاست. 

کابل اعلام حریق ۷۵۰ درجه سانتیگراد
این کابل می‌تواند تا بیش از ۹۰ دقیقه دمایی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. این کابل روکش سیلیکونی دارد و از جمله کابل‌هایی است که ایمنی بالایی ایجاد می‌کند.

کابل اعلام حریق ۹۰۰ درجه سانتیگراد
این کابل می‌تواند حداقل به مدت ۹۰ دقیقه در حرارت مستقیم ۹۰۰ درجه، جریان الکتریکی را بدون هیچ‌گونه نقصی حفظ کند و از خود عبور دهد. این کابل پس از قرار گرفتن در معرض آتش روکش خود را از دست می‌دهد؛ اما نوار میکایی که بر روی هادی مس کشیده شده باقی می‌ماند و به همین دلیل انتقال جریان بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا می‌کند.


نکات مهم در هنگام خرید کابل اعلام حریق

در هنگام خرید کابل برق اعلام حریق باید به نکات مختلفی همچون موارد زیر حتماً توجه شود:
ضدحریق بودن (استانداردهای IEC ۶۰۳۳۱-۲۱ و BS ۶۳۸۷)
ضدحریق بودن بسیار مهم است؛ زیرا برخی از قسمت‌های سیستم اعلام حریق همچون منابع تغذیه، آژیرها و... باید در زمان آتش همچنان فعال باقی بمانند تا بتوانند به عملکرد خود ادامه دهند. ضدحریق بودن کمک می‌کند تا ارتباط بین اجزای سیستم در حین آتش‌سوزی برقرار بماند.

ضد شعله بودن (استاندارد IEC ۶۰۳۳۲-۲/۳)
این کابل‌ها باید خاصیت ضد شعله داشته باشند تا در حین آتش‌سوزی باعث آسیب به سایر اجزای سیستم اعلام و اطفا حریق نشوند و آنها را از کار نیندازند. از طرف دیگر این ویژگی کمک می‌کند تا آتش به سایر نقاط ساختمان منتقل نشود.

کم دود بودن کابل (استاندارد IEC ۶۱۰۳۴-۱/۲)
کابل اعلام حریق باید از مواد اولیه مرغوب تهیه شود و همچنین سیلیکون آن کیفیت بالایی داشته باشد تا در هنگام آتش‌سوزی کمترین میزان دود را تولید کند.

تولید نکردن گازهای سمی (استاندارد IEC ۶۰۷۵۴-۱/۲)
یکی دیگر از ویژگی‌های کابل اعلام حریق عدم تولید گازهای سمی است. کابل ضدحریق LSZH به شکلی ساخته می‌شود که در تولید آن از هیچ‌گونه ماده هالوژنی استفاده نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌گردد تا در هنگام آتش‌سوزی دود سمی به وجود نیاید.

داشتن شیلد و فویل
کابل نسوز باید دارای شیلد باشد تا امواج و نویزهای مغناطیسی بر روی عملکرد آن اثری نگذارند. به همین دلیل باید از کابل شیلددار اعلام حریق یا کابل‌های استفاده کرد که در ساختمان داخلی آنها از فویل استفاده شده است.

کابل نسوز


کاربرد کابل اعلام حریق

از کابل اعلام حریق برای بالا بردن سطح ایمنی، اطفا و اعلام حریق استفاده می‌کنند. کارکرد کابل اعلام حریق باعث می‌شود تا از آن در سیستم‌های کنترل، حفاظت و هشدار، ردیابی، مراکز فرماندهی، سیستم‌های آتش‌یاب، سیستم‌های اعلام و ارتباط صوتی در ساختمان‌های بلند و بسیاری مکان‌های دیگر استفاده شود.
از جمله کاربردهای کابل اعلام حریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از گسترش آتش
از جمله کاربرد کابل اعلام حریق این است که از گسترده‌تر شدن آتش جلوگیری می‌کند. این کاربرد آن را بسیار مناسب محیط‌هایی می‌کند که در آنها از مواد آتش‌زا استفاده می‌شود.

حفظ و یکپارچگی مدار
ضد آتش بودن این کابل‌ها باعث می‌شود که در هنگام بروز حادثه سالم بمانند. این مسئله باعث می‌شود که مدارهای الکتریکی که کابل در آنها به‌کاررفته کاملاً یکپارچه بمانند و ایمنی سیستم حفظ شود.

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق
یکی دیگر از کاربردهای این کابل استفاده از آن در سیستم‌های اعلام و اطفا حریق است و جهت عدم سوختگی و عدم پخش شعله از کابل ضدحریق سیلیکونی به طور معمول استفاده می‌شود.

سیستم ابزاردقیق و کنترل
از جمله کاربرد کابل اعلام حریق نقش مهم آن در سیستم‌های ابزاردقیق و کنترل است. این سیستم‌ها نقش کنترل‌کننده دارند و به آتش حساس هستند و در صورت این حادثه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.  

تلفن و پیجینگ
از دیگر کاربرد کابل اعلام حریق در سیستم تلفن و پیجینگ است تا در هنگام آتش‌سوزی این وسایل بتوانند همچنان فعال و در دسترس باقی بمانند. ازآنجایی‌که این سیستم‌ها نقش ارتباطی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را به عهده دارند باید در هر شرایطی فعال باقی بمانند.


تفاوت کابل نسوز و کابل اعلام حریق چیست؟

این دو کابل از نظر ساختار، استاندارد، درصد خلوص و تأییدیه‌های موردنیاز با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال گواهی LPCB  مربوط به کابل اعلام حریق است؛ اما کابل نسوز نیازی به آن ندارد. این دو کابل در مواردی با یکدیگر مشابه‌اند و اگر استثناها را در نظر نگیریم و مدت‌زمان زیاد، جهت تحمل درجه حرارت مدنظر باشد می‌توان کابل اعلام حریق را کابل پیشرفته نسوز در نظر گرفت.

تفاوت کابل نسوز و اعلام حریق


بهترین برندهای تولیدکننده کابل اعلام حریق

امروزه برندهای مختلفی دست به تولید کابل اعلام حریق زده‌اند که می‌توان از میان برندهای موجود به مواردی همچون تسلا، انگوس، سیلیکون کابل یاقوت، جی تی اس، فسکو، و سیم کیبل اشاره کرد.


کلام پایانی

در این مقاله سعی شد به اینکه کابل اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ پرداخته شود. این کابل کاربرد بسیار مهمی در حفظ ایمنی بسیاری از سیستم‌ها دارد و به همین دلیل دانستن اینکه این کابل چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد برای افرادی که به این محصول نیاز دارند بسیار اهمیت دارد. کابل اعلام حریق یکی از مهم‌ترین عناصر در سیستم‌های اعلام و اطفا حریق است و امروزه برای جلوگیری از گسترس آتش‌سوزی و کاهش دادن خسارات از آن استفاده‌های بسیاری می‌شود. در خرید کابل اعلام حریق باید به نکات بسیار مهمی توجه شود تا این کابل بتواند به‌درستی نقش خود را در سیستم‌های اعلام و اطفا حریق ایفا کند.

منبع:


 

سبد خرید