تراول کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

تراول کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید سؤال بسیاری از افرادی باشد که می‌خواهند برای خرید تراول کابل اقدام کنند. این کابل یکی از بخش‌های مهم آسانسورها به شمار می‌رود که باعث ایجاد جریان نیرو و ارتباطات در سیستم آسانسور می‌شود. تراول کابل انواع مختلفی دارد و ارتباط بین کابین و سیستم کنترل را امکان‌پذیر می‌کند. در مقاله امروز به اینکه تراول کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با تراول کابل


تراول کابل چیست؟

در پاسخ به این سؤال که تراول کابل چیست؟ باید گفت که این کابل مانند سیستم عصبی یک آسانسور عمل می‌کند و به‌عنوان یک مجرای تخصصی وظیفه دارد که به شکل مداوم جریان برق و داده را منتقل کند. این کابل یک سیم حیاتی است که باعث انتقال جریان نیرو و ارتباطات در سیستم آسانسور می‌شود. تراول کابل چه به شکل کابل تخت و چه گرد نقش مهمی در حرکت آسانسورها دارد و بخش مهمی از زندگی روزمره ما با وجود این کابل امکان‌پذیر است.
به طور معمول هادی این کابل از مس و آلومینیوم تولید می‌شود و عایق‌بندی آن با موادی مانند «پی‌وی‌سی» و «پلی‌اورتان» است. غلاف عایق معمولاً از مواد «ترموپلاستیک» ساخته می‌شود و  بسیار مهم است که این غلاف مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد.

تعریف تراول کابل


انواع تراول کابل

حال که دانستید تراول کابل چیست، آشنایی با انواع این محصول بسیار اهمیت دارد. به‌صورت کلی انواع تراول کابل که آنها را «کابل حمل‌ونقل داده» نیز می‌نامند برای اتصال شبکه‌ها و دستگاه‌ها به یکدیگر به کار می‌روند. این کابل‌ها را بر اساس نوع کاربری به انواع مختلف زیر تقسیم می‌کنند.


تراول کابل تخت

تراول کابل تخت ساختار پهن و مسطحی دارد که این ساختار به آن اجازه می‌دهد در چاه آسانسور به‌خوبی سازماندهی شود. این طراحی کمک می‌کند انتقال بهتر نیرو و ارتباطات یکپارچه امکان‌پذیر شود؛ دو نکته بسیار مهمی که برای عملکرد درست آسانسور و ایمنی سرنشینان بسیار مهم هستند.
در تراول کابل تخت هادی‌های متعدد در یک پیکربندی موازی چیده شده‌اند و سپس یک غلاف محافظ آنها را دربرگرفته است. این چیدمان موازی باعث تضمین افزونگی و قابلیت اطمینان می‌شود و به‌این‌ترتیب انتقال مداوم نیرو ممکن می‌گردد.
طراحی خاص این کابل باعث می‌شود که اگر یک یا چند هادی دچار مشکل شوند غلاف محافظ به‌عنوان یک عایق، از هادی‌ها در برابر استرس مکانیکی و عوامل محیطی در حین حرکت آسانسور، محافظت کند.

تراول کابل تخت از انواع تراول کابل


تراول کابل گرد (دایره‌ای‌شکل)

این کابل همان‌طور که از نامش مشخص است ساختار استوانه‌ای یا گرد دارد. این طراحی باعث می‌شود کابل انعطاف‌پذیر باشد و حرکت صاف کابل در چاه آسانسور، سازگار با تنظیمات خاص آن باشد. طراحی دایره‌ای تراول کابل گرد باعث کاهش فشار وارد شده بر کابل در حین حرکت می‌شود و عمر کابل را افزایش می‌دهد. شکل دایره‌ای این کابل به این دلیل است که هادی‌های متعددی به شکل مارپیچی در اطراف یک هسته مرکزی قرار گرفته‌اند. این نوع آرایش باعث افزایش انعطاف‌پذیری کابل شده و به آن اجازه می‌دهد تا بدون اینکه فشار زیادی به هادی‌ها بیاورد حرکت کند و خم شود. آرایش مارپیچی همچنین باعث توزیع بهتر بار می‌شود و به افزایش دوام و طول عمر تراول کابل کمک می‌کند.


نقش تراول کابل

تا اینجای مقاله تا حدودی به نقش و کاربرد تراول کابل پی برده‌اید. به شکل جزئی‌تر می‌توان نقش تراول کابل را موارد زیر دانست:


انتقال نیرو

کاربرد اصلی تراول کابل انتقال نیرو از منبع برق به کابین آسانسور است. در فرایند انتقال نیرو هادی‌های درون کابل نقش مهمی را ایفا می‌کنند و جریان برق متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) را حمل می‌کنند. هادی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تحمل بار الکتریکی موردنیاز را داشته باشند و از طرفی انرژی اجزای مختلف آسانسور مانند چراغ‌ها، موتور، سیستم‌های کنترل و... را تأمین کنند.

انتقال نیرو با تراول کابل


نقش ارتباطی

نقش تراول کابل در آسان‌کردن ارتباط بین سیستم کنترل و کابین آسانسور نیز بسیار مهم است. این ارتباط نقش مهمی در نظارت بر حرکت آسانسور، هماهنگ بودن توقف‌ها و اطمینان از ایمنی مسافران دارد. اگر این ارتباط بدون مشکل نباشد عملکرد آسانسور به خطر می‌افتد و خطرات بسیاری مسافران را تهدید می‌کند.
جدای از دو نقش بسیار مهم این کابل، توجه به کاربرد تراول کابل نیز بسیار مهم است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:


کاربرد تراول کابل

کاربرد تراول کابل تنها محدود به آسانسورها نمی‌شود و از آنها می‌توان در فضاهای صنعتی، حمل‌ونقل و ارتباطات استفاده کرد.


کاربرد تراول کابل در فضای صنعتی

کاربرد تراول کابل در فضاهای صنعتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عنصرها در فرایندهای تولید و اتوماسیون صنعتی، اهمیت بسیاری دارد. از این کابل‌ها در فضای صنعتی برای انتقال برق، داده و... استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای تراول کابل در فضاهای صنعتی به شرح زیر است:

  • جابه‌جایی مواد: این محصول در سیستم‌های جابه‌جایی نقش مهمی دارد و برق بدون وقفه را برای بالابرها، جرثقیل‌ها، و نوار نقاله‌ها تأمین می‌کند.
  • اتوماسیون  و رباتیک: کاربرد تراول کابل در محیط‌های صنعتی خودکار، رساندن برق و سیگنال‌ها به بازوهای رباتیک و ماشین‌های خودکار است و باعث می‌شود عملیات به شکل دقیق و کارآمد انجام شود.
  • تولید: در واحدهای تولید از این کابل برای تغذیه ماشین‌ها و تجهیزات استفاده می‌کنند و به‌نوعی این کابل از فرایندهای تولید دقیق، پشتیبانی می‌کند.

 اتوماسیون صنعتی از کاربردهای تراول کابل


کاربرد تراول کابل در حمل‌ونقل

کاربرد تراول کابل در حمل‌ونقل نیز بسیار است. از این کابل برای انتقال داده و اطلاعات بین انواع دستگاه‌ها و وسایل حمل‌ونقل استفاده می‌شود. به دلیل اینکه وسیله‌های حمل‌ونقل در معرض شرایط محیطی مختلفی همچون شرایط جوی، رطوبت، ارتعاشات، گردوغبار و سایر عوامل هستند باید جنس کابل آنها مناسب باشد تا عملکرد این وسیله‌ها ایمن باشد. کاربرد تراول کابل در حمل‌ونقل به شکل زیر است:

  • تله‌کابین: تله‌کابین برای حفظ منبع تغذیه بهینه به تراول کابل نیاز دارد تا بتوانند حمل‌ونقل ایمن در مناطق کوهستانی را فراهم کند.
  • آسانسور و پله‌برقی: کاربرد تراول کابل در سیستم‌های حمل‌ونقل عمودی مانند پله‌برقی و آسانسور بسیار اهمیت دارد و نیروی لازم آنها را فراهم می‌کند.


کاربرد تراول کابل در ارتباطات

کاربرد تراول کابل در ارتباطات نیز بسیار اهمیت دارد و از آن برای انتقال داده و ارتباط بین مکان‌ها و دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. از جمله کاربردهای تراول کابل موارد زیر هستند:

  • پخش تلویزیونی: برای انتقال برق و داده از تجهیزات و دوربین‌های پخش در طول رویدادهای زنده، از این کابل استفاده می‌کنند.
  • مخابرات: برای ارتباطات از راه دور، از تراول کابل برای انتقال داده و نیرو از دستگاه‌های ارتباطی راه دور، استفاده می‌شود.

پخش تلویزیونی از کاربردهای تراول کابل

 

نکات مهم در هنگام خرید تراول کابل

برای خرید این کابل برق موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشید:

  • طول و انعطاف‌پذیری: طول و انعطاف‌پذیری کابل باید با نوع طراحی آسانسور هماهنگ باشد تا از آسیب رسیدن به کابل جلوگیری شود و از طرفی کابل امکان حرکت درست را داشته باشد.
  • سازگاری با سیستم آسانسور: کابل خریداری شده باید با مشخصات و الزامات آسانسور مطابقت داشته باشد.
  • ظرفیت بار: کابل باید توانایی تحمل بار الکتریکی موردنیاز برای تأمین انرژی اجزای آسانسور را داشته باشد تا بدون گرم شدن بیش از اندازه، عملکرد درستی ارائه دهد.
  • دوام و مقاومت در برابر سایش: به دلیل حرکت و اصطکاک در حین کار، کابل باید مقاومت بالایی داشته باشد.


بهترین برندهای تولیدکننده تراول کابل

از جمله بهترین برندهای ارائه دهنده تراول کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراول کابل ایتالیا
  • تراول کابل دت وایلر سوئیس
  • تراول کابل MKS ترکیه
  • تراول کابل فوپا
  • تراول کابل بهران
  • تراول کابل گلشنی


کلام پایانی

در جواب این سؤال که تراول کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ باید گفت این کابل نقش مهمی در انتقال جریان برق و داده ایفا می‌کند و از آن علاوه بر آسانسورها در حوزه‌های دیگری برای انتقال داده و جریان برق استفاده می‌شود. تراول کابل در دو نوع تخت و گرد به تولید می‌رسد که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و باید در هنگام خرید با توجه به نیاز، کابل موردنظر خریداری شود. این کابل نقش مهمی در آسانسورها و حوزه حمل‌ونقل و مخابرات دارد و بدون آن انجام بسیاری از کارها ممکن نمی‌باشد.

 

 

منبع :

 

سبد خرید