تعمیر کابل کواکسیال

تعمیر کابل کواکسیال یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان این کابل با آن مواجه هستند. کابل کواکسیال امروزه در صنعت و مصارف خانگی کاربردهای بسیاری دارد و به همین دلیل آشنایی با روش تعمیر کابل کواکسیال می‌تواند برای افرادی که با این کابل سروکار دارند بسیار ضروری باشد. کابل کواکسیال از یک هسته مرکزی مسی و نوعی عایق پلی‌اتیلن ساخته شده است و به همین دلیل به آن کابل «هم محور کواکسیال» نیز می‌گویند. این کابل گاهی دچار فرسودگی و یا عیوب دیگر می‌شود و تعمیر آن لازم است. در ادامه با تعمیر کابل کواکسیال آشنا می‌شوید.

تعمیر کابل کواکسیال


کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال یکی از انواع کابل برق محسوب می‌شود که می‌تواند اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کند. ساختار این کابل از یک هادی رسانا از جنس مس که یک لایه عایق انعطاف‌پذیر از جنس پلی‌اتیلن دارد، تشکیل شده است.
جهت بالا بردن انعطاف‌پذیری و مقاومت کابل کواکسیال دوربین و دیگر انواع این کابل از یک لایه رسانای باریک یا شیلد بر روی عایق استفاده می‌شود. این شیلد باعث می‌شود مقدار دریافت نویز تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. شیلد این کابل شکل مشبک دارد و جنس آن در بیشتر موارد از مس یا فلزهای دیگر است.
در این کابل، هادی، عایق و شیلد در یک عایق قرار می‌گیرند و بر روی آنها یک روکش خارجی قرار داده می‌شود. این روکش به طور معمول از جنس پی‌وی‌سی است و می‌تواند از کابل به خوبی در برابر صدمات فیزیکی، حرارت، فشار، گردوخاک، رطوبت و... محافظت کند.

تعریف کابل کواکسیال


کاربرد کابل کواکسیال

پیش از یادگیری نحوه تعمیر کابل کواکسیال شاید بهتر باشد که بدانید این کابل چه کاربردی دارد. کاربرد کابل کواکسیال انتقال داده است و داده‌های صوتی، ویدئویی، تصویری و... را منتقل می‌کند. از این کابل در مصارف خانگی و صنعتی همچون صنایع نظامی، اتومبیل‌سازی، اتصال دیش ماهواره، تولید آنتن‌های تلویزیونی، ابزاردقیق، دوربین‌های مداربسته و... استفاده می‌شود. به طور مثال در صنعت مخابرات از این کابل برای برقراری اتصال بین دکل‌های تلفن و دفاتر مرکزی استفاده می‌کنند. این کابل همچنین می‌تواند به ریپیتر متصل شود و اطلاعات را در فواصل بسیار طولانی انتقال دهد. 

کاربرد کابل کواکسیال


تجهیزات لازم برای تعمیر کابل کواکسیال

ازآنجایی‌که در بسیاری مواقع می‌توان کابل‌های کواکسیال همچون کابل آنتن و کابل دوربین را تعمیر کرد آشنایی با تعمیر این کابل بسیار اهمیت دارد. تجهیزاتی که برای تعمیر کابل کواکسیال لازم است به شرح زیر هستند:

 

  • کاتر
  • چسب حرارتی
  • سیم اتصال
  • اتصال‌دهنده کابل
  • گریس سیلیکون
  • قلموی رنگ


روش تعمیر کابل کواکسیال

در ادامه با سه روش مختلف آشنا می‌شوید که با استفاده از آنها می‌توانید کابل کواکسیال را تعمیر کنید:


روش اول تعمیر کابل کواکسیال

در این روش باید مراحل زیر را به شکل گام‌به‌گام دنبال کنید:

  • در گام اول به کمک چسب حرارتی باید شکاف‌ها و بریدگی‌ها روی سطح کابل کواکسیال پوشیده شود.
  • در قدم دوم باید بخش‌های صدمه‌دیده کابل را به کمک کاتر جدا کرد. در این مرحله باید توجه شود در هنگام جدا کردن قسمت‌های آسیب‌دیده، به هادی کابل و سایر اجزای آن آسیب جدی وارد نشود.
  • در این مرحله باید فرایند اتصال قسمت‌های پایانی و آسیب‌دیده کابل انجام شود. برای این کار باید بخش‌های دارای رنگ سیاه کابل را به هم پیچاند و سپس قسمت نقره‌ای رنگ کابل را تا زد. پس از آن با یک قلمو مناسب باید کمی چسب برق مایع بر روی لایه جدید زد تا یک نوع پوشش عایق تازه ایجاد شود. در مرحله آخر نیز باید مطمئن شد که کلیه سطوح با چسب پوشانده شده‌اند یا نه!


اگر کابل کواکسیال صدمه چندانی ندیده باشد با استفاده از چسب حرارتی می‌توان به‌راحتی بریدگی‌های کوچک آن را برطرف کرد. اگر تعمیر کابل کواکسیال طبق مراحل فوق به‌درستی انجام شود کابل مانند روز اول سالم و نو می‌شود. اگر پس از تعمیر، کابل باز هم دچار مشکل شد باید آن را به شکل کامل تعویض کرد.


روش دوم تعمیر کابل کواکسیال

در این روش باید مراحل زیر دنبال شود:

  • ابتدا باید جریان برق را قطع کرده و کابل را از فرایند اتصال جدا نمود.
  • با استفاده از کاتر باید روکش خارجی و پلاستیکی کابل را در هر دو مقطع شکافت. مقدار ابعاد شکاف ایجاد شده باید چیزی در حدود ۷ میلی‌متر باشد.
  • سپس غلاف فلزی کابل باید از هم جدا شود و پوشش درونی آن برش‌کاری گردد.
  •  زمانی که پوشش پلاستیکی کابل کواکسیال برش داده شد باید سیم را از آن خارج کرد. توصیه می‌شود از فرایند لحیم‌کاری برای اتصال محکم سیم‌ها به یکدیگر استفاده شود.
  • به دلیل اینکه نباید رطوبت وارد قسمت برش زده شود باید از گریس سیلیکون در هنگام تعمیر کابل کواکسیال استفاده کرد.
  • در مرحله آخر باید همه بخش‌های بیرون‌زده از کابل با استفاده از چسب حرارتی به یکدیگر وصل شوند و یک لایه عایق مناسب روی آن ایجاد کرد.

تعمیر کابل کواکسیال


روش سوم تعمیر کابل کواکسیال

تعمیر کابل کواکسیال به صورت زیر است:

  • در این روش باید لایه پلاستیکی یا پوشش بیرونی کابل را از بخشی که آسیب دیده یا قطع شده، جدا کرد.
  •  پس از مرحله اول باید سیم‌های بافته شده کابل باز شود.
  • در مرحله بعد بهتر است عایق درونی کابل را برش زد تا فویل از روی عایق راحت‌تر جدا شود.
  • در این مرحله باید از گریس سیلیکون استفاده کرد و دور عایق‌ها را با سیلیکون درزگیری کرد.
  • حال باید از سیم اتصال مسی استفاده شود. سیم اتصال را باید از راه سوراخی که روی فیش قرار دارد، وارد کرد و به سر کابل پیچ نمود. احتمال دارد سیم بلندتر باشد و از سر فیش بالاتر برود. برای برطرف کردن این مسئله باید سیم را کوتاه کرد تا با اندازه فیش مماس شود. جهت راحت‌تر شدن کار باید سیم اتصال را با زاویه ۴۵ درجه برش زد تا سیم راحت‌تر بتواند در پورت‌های کابل کواکسیال وارد شود.
  •  در انتها باید محل اتصال سیم و فیش را به‌خوبی چسب‌کاری کرد تا در جای خود محکم شوند.


کلام پایانی

آشنایی با نحوه تعمیر کابل کواکسیال به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند در صورت آسیب رسیدن به این کابل، آن را تعمیر کنند. روش‌های مختلفی برای تعمیر کابل کواکسیال وجود دارد که با توجه به وضعیت کابل باید آنها را انتخاب کرد. این روش‌ها می‌توانند مؤثر باشند؛ اما درصورتی‌که کابل کواکسیال دوباره دچار مشکل شد باید جهت تعویض آن اقدام کرد.

منبع:

 

سبد خرید