چرا سیم برق داغ می‌کند؟

سیم برق یک رابط است که هرگونه وسیله برقی را به پریز برق وصل می‌کند. بسیاری مواقع افراد با داغ شدن بیش از اندازه سیم برق و حتی پریز برق مواجه می‌شوند و این سؤال برایشان پیش می‌آید که چرا سیم برق داغ می‌کند؟ جواب این سؤال بسیار مهم است؛ زیرا دانستن اینکه چرا سیم برق داغ می‌کند به افراد کمک می‌کند تا جلوی خطرات جبران‌ناپذیری را بگیرند. دلایل مختلفی می‌توانند باعث داغ شدن سیم برق شوند که در ادامه این مقاله این موارد را شرح خواهیم داد.

دلیل داغ کردن سیم برق


چرا توجه به داغ شدن سیم برق اهمیت دارد؟

هنگام خرید سیم برق بسیار مهم است که به داغ شدن سیم برق توجه خاصی داشته باشید؛ زیرا داغ شدن سیم برق و یا پریز باعث ذوب شدن آنها و حتی آتش‌سوزی می‌شود. مشخص است که آتش‌سوزی می‌تواند چه خطرات جبران‌ناپذیری را در محل ایجاد کند و به همین دلیل بسیار مهم است که افراد با مشاهده داغ شدن سیم برق هرچه سریع‌تر جریان برق را قطع کرده و با یک متخصص برق برای بررسی مشکل مشورت کنند.


دلایل اینکه چرا سیم برق داغ می‌کند!

دلایل مختلفی می‌توانند باعث شوند که سیم و کابل برق داغ شوند. آشنایی و شناخت این دلایل به افراد کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنند. از مهم‌ترین دلایل داغ شدن سیم برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


نوع سیم‌کشی

یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن سیم برق، نوع سیم‌کشی مکان است. سیم‌کشی هر مکانی باید توسط افرادی انجام شود که در این کار متخصص هستند؛ زیرا سیم‌کشی توسط افراد کم‌تجربه می‌تواند باعث مشکلاتی نظیر داغ شدن سیم برق شود. اگر مدام با مشکل داغ شدن کابل‌های خانه روبرو هستید بهتر است از یک متخصص بخواهید که نوع سیم‌کشی خانه را بررسی کند. با این کار می‌توانید از بروز حوادث ناخوشایند جلوگیری کنید.


نوار قدرت

یکی دیگر از علل داغ شدن سیم برق استفاده بیش از حد از نوارهای قدرت است. بهتر است از چند نوار برای متصل کردن چند وسیله به یک پریز استفاده نکنید؛ زیرا این کار می‌تواند گرمای زیادی تولید کند و باعث داغ شدن سیم شود. همچنین وصل کردن چند وسیله به یک پریز می‌تواند از عمر وسیله‌های الکتریکی منزل بکاهد؛ پس بهتر است این کار را انجام ندهید.

نوار قدرت از دلایل داغ کردن سیم برق


استفاده نکردن از فیوز

عدم استفاده از فیوز می‌تواند باعث شود سیم برق داغ شود. وقتی یک سیم خنثی و سیم برق با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند یک اتصال کوتاه به وجود می‌آید. در این مواقع فیوز برای اطمینان از قطع شدن جریان برق منفجر می‌شود و به‌این‌ترتیب از ذوب شدن سیم‌ها و اتصالات و در نهایت آتش‌سوزی در مقیاس بزرگ جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که از فیوز استفاده نمی‌کنید جریان برق با انتقال به اتصالات دیگر باعث داغ شدن و آب شدن سیم و پریز می‌شود و در نهایت فاجعه به بار خواهد آمد.


نبود استاندارد در فشار برق مصرفی

عدم وجود استاندارد در فشار برق مصرفی به‌ویژه در برق خانگی می‌تواند از جمله دلایل داغ شدن سیم برق و پریز باشد و به آب شدن آنها بینجامد. عدم کیفیت جریان برق و یا خرابی سیستم برق همگی می‌توانند دمای زیادی را در سیم‌ها تولید کنند.


استفاده از چند وسیله برقی به شکل همزمان

وقتی چندین وسیله برقی را هم زمان استفاده می‌کنید و همه آنها را به یک پریز متصل کرده‌اید سیم و پریز می‌توانند داغ شوند و مشکلاتی را به وجود آورند. هر کدام از وسایل برقی برای انجام کارهای خود به نیروی برق بالایی احتیاج دارند و یک پریز به‌تنهایی نمی‌تواند نیروی همه آنها را تولید کند. زمانی که فشار بیش از حدی به پریز وارد شود دمای زیادی در سیم‌ها به وجود می‌آید و باعث ذوب شدن سیم و پریز می‌شود.


 استفاده بیش از حد از دو شاخه برق

دو شاخه برق نباید به شکل مداوم و طولانی به پریز برق وصل باشد؛ زیرا گرمای تولید شده در آن می‌تواند باعث ذوب شدن سیم و پریز برق شود. اگر دوشاخه را لمس کردید و گرمای آن را تشخیص دادید بهتر است هرچه سریع‌تر آن را از برق بکشید و به عبارتی به آن استراحت دهید.

 استفاده بیش از حد از دو شاخه برق دلیل داغ کردن سیم برق


وجود سیم‌های الکتریکی

سیم‌های الکتریکی می‌توانند جریان مغناطیسی تولید کنند و به این وسیله باعث داغ و گرم شدن سیم‌ها و پریز شوند. سیم‌کشی‌های الکتریکی به طور معمول قابل‌مشاهده نیستند؛ اما آنها را می‌توان در سیم‌کشی‌های سقفی دید. زمانی که یک سیم‌پیچ الکتریکی در کنار یک سیم‌کشی الکتریکی قرار داده می‌شود همین مسئله باعث تقویت جریان مغناطیسی و داغ شدن سیم می‌شود. در مواردی نیز پوشش پلاستیکی سیم یکی از عواملی است که در داغ شدن سیم برق و پریز و آب شدن آنها تأثیر دارد.


علت داغ شدن سیم برق در چند وسیله برقی

برخی از وسیله‌های برقی به نسبت دیگر وسیله‌ها بیشتر دچار داغ شدن سیم برق می‌شوند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:


علت داغ شدن سیم بخاری برقی

یکی از علل داغ شدن سیم بخاری‌برقی، فرسوده شدن سیم است. در بسیاری مواقع سیم این وسیله‌ها در بخش‌های مختلف دچار خرابی شده‌اند و همین مسئله باعث افزایش مقاومت سیم و داغ شدن آن می‌شود. گاهی این داغ شدن به حدی است که می‌تواند آتش‌سوزی به همراه داشته باشد. یکی دیگر از علل داغ شدن سیم برق بخاری‌برقی، اضافه‌بار است. سیم‌های برق دارای شماره‌گذاری هستند. این شماره‌گذاری نشان می‌دهد که هر سیم توانایی عبور چه میزان جریان الکتریکی را دارد. اگر جریانی که بخار برقی شما نیاز دارد بیش از توان سیم باشد، سیم داغ می‌کند و حتی ممکن است آتش‌سوزی رخ دهد.

مهم ترین علت داغ شدن سیم بخاری برقی


علت داغ شدن سیم برق لباسشویی

یکی از علت مهم داغ شدن سیم برق لباسشویی، چسبیدن سیم به بدنه خارجی موتور است. در این وضعیت گرمایی که به شکل طبیعی و به دلیل عبور جریان برق در سیم ایجاد می‌شود با گرمای موتور لباسشویی ترکیب شده و باعث داغ شدن سیم برق لباسشویی می‌شود. گاهی نیز درست چیده نشدن اتصالات سیم لباسشویی باعث این مسئله می‌شود. بی‌کیفیت بودن سیم لباسشویی از دیگر دلایل داغ شدن سیم آن است. زمانی که عایق سیم کیفیت مناسبی نداشته باشد و یا به‌صورت کلی سیم بی‌کیفیت باشد ممکن است آب در آن نفوذ کند و نه‌تنها باعث خراب شدن سیم، بلکه برق‌گرفتگی شود.


علت داغ شدن سیم برق کولرگازی

بسیاری مواقع علت این مسئله اتصالات ضعیف دستگاه کولرگازی است. این مسئله باعث می‌شود در بخشی از سیم تراکم بالا رخ دهد و این مسئله باعث داغ شدن سیم شود. ازآنجاکه نمی‌توان اتصالات ضعیف را شناسایی کرد این عامل می‌تواند خطرناک‌ترین علت داغ شدن سیم برق کولرگازی محسوب شود. استفاده از سیم گازی قوس نیز می‌تواند در این مسئله اثر داشته باشد. وقتی سیم‌های الکتریکی کیفیت لازم را نداشته باشند پس از مدتی دچار خرابی و قطعی می‌شوند و گرم شدن سیم برق و خطراتی همچون آتش‌سوزی از اثرات آن هستند.

مهم ترین علت داغ شدن سیم برق کولرگازی


علت داغ شدن سیم برق جاروبرقی

گاهی اتصال چند وسیله برقی به یک پریز باعث داغ شدن سیم جاروبرقی می‌شود. در این مواقع فیوز به شکل مکرر می‌پرد و در صورت عدم توجه به این مسئله حتی ممکن است جاروبرقی شما بسوزد.


روش‌های جلوگیری از داغ شدن سیم برق

برای جلوگیری از داغ شدن سیم برق و جلوگیری از خطراتی نظیر آتش‌سوزی باید نکات زیر را حتماً رعایت کرد:

  • زمانی که می‌خواهید سیمی را نصب یا تعویض کنید حتماً برای مقطع کار حاشیه‌ای فراهم کنید. این کار باعث افزایش قدرت سیم می‌شود و در صورت اتصال دستگاه‌های جدید، سیم داغ نمی‌شود و خطراتی همچون آتش‌سوزی به وجود نمی‌آید.
  • زمانی که می‌خواهید سیم‌کشی را عوض کنید به‌خصوص برای مکان‌هایی همچون خانه، از کابل مسی استفاده کنید. درست است که قیمت کابل مسی نسبت به کابل آلومینیومی بیشتر است؛ اما این کابل قابلیت اطمینان بیشتری دارد و دچار سوختگی نمی‌شود.
  • سیم‌های قدیمی را در صورت امکان هر چند سال یکبار تعویض کنید. هرچه سیم‌کشی ساختمان قدیمی‌تر باشد سیم‌ها در معرض فرسودگی بیشتر هستند و در برابر گرما و جریان الکتریکی مقاومت خود را از دست می‌دهند و حادثه‌آفرین می‌شوند.
  • در صورت دیدن هرگونه مشکلی در سیم‌های برق حتماً از یک متخصص بخواهید تا سیم‌کشی خانه و یا مکان‌های دیگر را بررسی کند تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده باشید.

تعویض سیم برق قدیمی برای جلوگیری از داغ شدن


کلام پایانی

در جواب این سؤال که چرا سیم برق داغ می‌کند؟ می‌توان به دلایل مختلفی اشاره کرد. از جمله این دلایل مواردی همچون نوع سیم‌کشی، نداشتن استاندارد در فشار برق مصرفی، استفاده هم‌زمان از چندین وسیله برقی و... است. شناخت علل داغ شدن سیم برق بسیار اهمیت دارد؛ زیرا داغ شدن سیم برق در صورت عدم رسیدگی می‌تواند باعث مشکلات بسیار بزرگ و جبران‌ناپذیر همچون آتش‌سوزی در مکان‌های مختلف شود. به همین دلیل بسیار مهم است که دلایل داغ شدن سیم برق حتماً در نظر گرفته شوند و هرچه سریع‌تر متخصص برق‌کار به برطرف‌کردن مشکل بپردازد.

 

 

منابع :


 

سبد خرید