انواع کابل برق تک فاز و هرآنچه لازم است بدانید

آشنایی با انواع کابل برق تک فاز و هرآنچه لازم است بدانید برای افرادی که در کارهای برقی  مشغول به کار هستند، بسیار اهمیت دارد. کابل تک فاز یک کابل با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که انواع مختلفی دارد و در اکثر تأسیسات خانگی از آن استفاده می‌کنند. برای اینکه بدانید کابل تک فاز چیست و چه کاربردهایی دارد، در مقاله امروز همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با انواع کابل برق تک فاز


کابل تک فاز چیست؟

کابل برق به‌صورت کلی در دو دسته تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می‌شود. کابل برق تک فاز کابلی است که از دو سیم فعال و خنثی ساخته شده است. در اتصال تک فاز، سیم‌های فاز و نول استفاده می‌شود و سیم خنثی برای جریان برگشتی در کابل نیز تعبیه می‌شود.
از این کابل برای برق‌کشی‌هایی که به برق با قدرت معمولی نیاز دارند، استفاده می‌کنند. کابل‌هایی که در ورودی ساختمان‌های کم واحد و بدون آسانسور استفاده می‌شوند از نوع تک فاز هستند و همچنین کابل کنترل نیز تک فاز به کار می‌رود. از این کابل می‌توان چندین انشعاب گرفت و برق موردنیاز ساختمان را تأمین کرد.

کابل برق تک فاز


ساختار کابل برق تک فاز

کابل برق تک فاز بر اساس هادی در دو نوع مسی و آلومینیومی به بازار عرضه می‌شود. کابل تک فاز مسی هدایت الکتریکی بالاتری دارد؛ اما در مقابل قیمت کابل‌های آلومینیومی ارزان‌تر است.
جدای از هادی، کابل برق تک فاز دارای روکش‌های مختلفی است و بر اساس روکش نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. از جمله این روکش‌ها می‌توان به پی‌وی‌سی، پلی‌اتیلن و دیگر روکش‌های نسوز و سیلیکونی اشاره کرد.
علاوه بر هادی و روکش، کابل برق تک فاز یک لایه عایق نیز دارد تا به‌خوبی از هادی محافظت کند و از نشت جریان الکتریکی جلوگیری نماید.


تعداد رشته‌های کابل تک فاز

کابل برق تک فاز بر اساس تعداد رشته به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • کابل تک رشته: این کابل از یک رشته که همان سیم فاز است، تشکیل می‌شود. کابل تک رشته در فشار متوسط و فشارضعیف کاربرد دارد.
  • کابل دو رشته: این کابل دارای یک رشته فاز و یک رشته نول است. از این کابل نیز در انتقال برق بسیار ضعیف استفاده می‌کند.
  • کابل سه رشته: این کابل یک رشته فاز، یک رشته نول و یک سیم ارت دارد.

آشنایی با تعداد رشته‌های کابل تک فاز


کاربرد کابل برق تک فاز 

کاربرد کابل برق تک فاز بیشتر در محیط‌های مسکونی است. هزینه استفاده از این کابل به نسبت واحدهای برق سه فاز کمتر می‌شود. می‌توان گفت این کابل بیشتر مناسب مصارف غیرصنعتی و مسکونی است. اتصالات تک فاز بسیار مناسب لوازم‌خانگی و منازل مسکونی است؛ زیرا اکثر وسایل برقی توان مصرفی پایینی دارند و استفاده از کابل یک فاز برای آنها کافی است.
کاربرد کابل برق تک فاز در منازل مسکونی تک‌واحدی، ساختمان‌های بدون آسانسور، کارگاه‌های کوچک، واحدهای تجاری و خدماتی کوچک، مزارع و باغ‌ها بسیار دیده می‌شود.


مزایا و معایب کابل برق تک فاز

در آشنایی با کابل برق تک فاز بسیار مهم است که مزایا و معایب این کابل را بشناسید:


مزیت‌های کابل برق تک فاز

عملکرد اتصال کابل برق تک فاز، ساده و معمولی است و بهترین گزینه برای مصارف مسکونی و اتصال برق لوازم‌خانگی محسوب می‌شود. اتصال تک فاز با تجهیزاتی تا حداکثر ۵ اسب بخار بهترین کارایی را دارد.


معایب کابل برق تک فاز

از جمله معایب کابل برق تک فاز می‌توان به مناسب نبودن این کابل برای تجهیزات سنگین مانند موتورهای صنعتی و ماشین‌آلات اشاره کرد. این موتورها و ماشین‌ها نمی‌توانند در هنگام اتصال به منبع تغذیه تک فاز، کارکرد یکنواختی داشته باشند. همچنین موتورهای دارای توان کمتر از یک کیلووات، به دلیل نداشتن گشتاور اولیه موردنیاز موتور، نمی‌توانند با این منبع تغذیه به خوبی عمل کنند.

آشنایی با مزایا و معایب کابل برق تک فاز


نکات مهم در هنگام خرید کابل برق تک فاز

هنگام خرید کابل برق تک فاز حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • انواع کابل برق تک فاز توانایی حمل میزان مشخصی از جریان برق را دارد. به همین دلیل باید سایزی خریداری شود که با بار روی کابل سازگار است.
  • کاربرد و محل نصب کابل برق تک فاز نقش مهمی در عملکرد آن دارد و باید حتماً پیش از خرید در نظر گرفته شود.
  • در هنگام خرید کابل باید سطح مقطع و تعداد رشته آن را بر روی پوشش کابل بررسی کرد. همچنین بسیار مهم است علامت استاندارد، برند سازنده، جنس هادی، جنس عایق و... روی پوشش کابل ثبت شده باشد.
  • در هنگام انتخاب سایز کابل، به نوع مسکونی، تجاری و یا صنعتی بودن مکان موردنظر توجه شود؛ در غیر این صورت مشکلاتی همچون افت ولتاژ یا آتش‌سوزی به وجود می‌آید و به تجهیزات برقی آسیب وارد می‌شود.

مهم‌ترین نکات خرید کابل برق تک فاز


کلام پایانی

شناخت انواع کابل برق تک فاز و هرآنچه لازم است بدانید، برای افرادی که می‌خواهند برای خرید کابل برق تک فاز اقدام کنند، بسیار لازم است. کابل برق تک فاز در کابل‌کشی‌ها بسیار استفاده دارد و از لحاظ ساختار، جنس هادی، تعداد رشته و نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. هر کدام از انواع کابل برق تک فاز استفاده‌های مختلفی دارند که بهتر است در هنگام خرید به این مسئله توجه شود. بسیار مهم است که این محصول با توجه به نیاز کاربر خریداری شود تا مشکلات الکتریکی پس از نصب و راه‌اندازی کابل‌ها به وجود نیاید.

 

 

منابع :

 


 

سبد خرید