کابل نیمه افشان چیست؟

کابل نیمه افشان نوعی سیم و کابل چند رشته ای است که به دلیل خشکی در برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل که به سیم خشک نیز معروف است به طور ویژه در سیم ارت استفاده می‌شود. ویژگی‌ها و ساختار کابل نیمه افشان تفاوت‌های عمده ای با کابل افشان دارد که استفاده از آن را برای برخی صنایع توجیه می‌کند. در ادامه این مقاله به توضیح این ویژگی‌ها، ساختار کابل نیمه افشان، انواع آن و تفاوتش با کابل افشان می‌پردازیم.

کابل برق نیمه افشان

 

ساختار کابل نیمه افشان

کابل نیمه افشان نوعی سیم چند سیم (سیم سیمی) است که کاربردهای بسیار گسترده ای دارد. مهم‌ترین نکته در مورد ساختار کابل نیمه افشان، انعطاف کمتر آن نسبت به کابل‌های غیر افشان است. در برخی موارد بسته به شرایط نمی‌توان از آن استفاده کرد یا اگر افراد ترجیح می‌دهند از کابل نیمه افشان استفاده کنند. کابل‌ها یا سیم‌های نیمه افشان از سیم‌های تابیده ساخته می‌شوند به همین دلیل از سیم‌های بین افشان محسوب می‌شوند که در سطوح با سطح مقطع بالاتر از 6 میلی متر مربع استفاده می‌شوند. نکته مهم دیگر در مورد کابل نیمه افشان این است که می‌توان آن را در هر مقطع عرضی تولید کرد.  

ساختار کابل برق نیمه افشان

 

ویژگی‌های کابل نیمه افشان

کابل نیمه افشان مانند سایر کابل‌ها از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • هادی: هادی رشته یا رشته‌هایی از مس یا آلومینیوم است که وظیفه حمل و انتقال انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. کابل‌های نیمه افشان از سیم‌های نازک و چند رشته ای به عنوان هادی استفاده می‌کنند که انعطاف نسبی دارند. هادی این کابل‌ها کلاس دو است. تعداد رشته‌های مورد استفاده در سیم‌های نیمه افشان کمتر از سیم‌ها و کابل‌های افشان است.
  • عایق: رشته‌های هادی مجهز به یک لایه عایق هستند. این عایق از نشت انرژی الکتریکی جلوگیری می‌کند و از رشته‌های هادی محافظت می‌نماید. عایق کابل نیمه شفاف اغلب از PVC ساخته می‌شود.
  • روکش: روکش کابل نیمه شفاف از کابل و اجزای داخلی آن محافظت می‌کند. پوشش کابل‌های نیمه شفاف می‌تواند از PVC، پلی اتیلن یا XLPE باشد. پوشش‌های پلی اتیلن به عنوان پلاستیک حرارتی نیز شناخته می‌شوند.

ویژگی‌های مهم کابل برق نیمه افشان


تفاوت کابل افشان و نیمه افشان

مهم‌ترین سوالی که ممکن است داشته باشید این است که تفاوت اصلی بین کابل‌های افشان و نیمه افشان چیست؟ مهمترین تفاوتی که قبلا به آن اشاره کردیم؛ تفاوت انعطاف پذیری این دو نوع کابل است. کابل‌های نیمه افشان انعطاف کمتری نسبت به کابل‌های غیر افشان دارند؛ به همین دلیل نام دیگر ان کابل نیمه افشان و سیم خشک است. بنابراین، بسته به نیاز خود، اگر به سیم انعطاف پذیر نیاز دارید؛ بهتر است به سراغ کابل نیمه افشان نروید. اما اگر قصد دارید از کابل در مکان‌هایی با پیچ و خم‌های کمتر و آن هم به صورت ثابت استفاده کنید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از سیم خشک یا سیم نیمه سیال است.

تفاوت مهم دیگر این دو نوع سیم تفاوت در مقاومت الکتریکی آن‌ها است. در سیم یا کابل، مقاومت اهمی بسیار بیشتر از سیم نیمه رسانا است. البته لازم به ذکر است که این تفاوت در میزان مقاومت الکتریکی هنگام خرید کابل‌های افشان و نیمه افشان در سطح مقاطع بالاتر قابل چشم پوشی است. انتخاب با شماست که در چه سطح مقطعی قصد استفاده از این کابل‌ها را دارید. در سطوح پایین‌تر، این تفاوت در مقاومت الکتریکی ممکن است موثر باشد، بنابراین مهم است، اما برای استفاده در سطوح بالاتر، تفاوت چندانی نخواهد داشت. این دو کابل شباهت‌هایی نیز دارند؛ مثلاً هر دو نوع سیم نیمه رشته ای و چند رشته ای هستند اما همانطور که قبلا ذکر شد، سیم نیمه انبساط خشک‌تر از سیم اکسترود است.  

تفاوت کابل برق افشان و نیمه افشان

 

انواع کابل نیمه افشان

سیم‌های نیمه انتقالی با توجه به شکل و کلاس هادی‌ها در 3 نوع موجود می‌باشند:

  • مفتولی یا کلاس یک: کلاس یک هادی تک سیم ساخته شده از مس یا آلومینیوم نامیده می‌شود.
  • نیمه افشان یا کلاس دو: کلاس دو را هادی فشرده یا رسانای نیم دایره ای نیز می‌گویند که از مس یا آلومینیوم نیز ساخته شده است.
  • افشان یا کلاس پنج: کلاس پنج نوعی کابل هادی انعطاف پذیر است که فقط از مس ساخته شده است.

 

انواع مختلف کابل برق نیمه افشان

 

کاربرد کابل نیمه افشان

کابل‌های نیمه رسانا کاربردهای مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از سیم نیمه رسانا به عنوان سیم ارت است. از نظر ایمنی، استفاده از سیم ارت ضمن جلوگیری از آسیب دیدن لوازم خانگی، امنیت ساکنین هر آپارتمان یا ساختمانی را تضمین می‌کند. سیم ارت یکی از قطعات مهم در سیم کشی ساختمان است که در آن هم از سیم نیمه هادی و هم از انواع سیم‌های اکسپوز استفاده می‌شود. نحوه قرارگیری سیم در سیم ارت و سیم نیمه ارت متفاوت است و این مهم‌ترین تفاوت این دو نوع سیم است. استفاده از کابل نیمه دشارژ سیم ارت دارای دو نوع کابل نیمه دشارژ و اتلاف کننده می‌باشد.

کاربرد مهم کابل نیمه افشان

 

تفاوت سیم ارت افشان و نیمه افشان

کابل‌های زمین نیمه افشان با توجه به جنسیت آن‌ها بین سیم‌های زمین افشان و سیم‌های زمین خشک قرار می‌گیرند زیرا رشته‌های سیم آنها در هم تنیده شده است؛ هم‌چنین مقاومت دمایی کمتری نسبت به سیم ارت دارند. سیم‌های اتصال زمین به دلیل مقاومت حرارتی بالاتری که دارند، به جای انتقال به افراد یا وسایل برقی، به انتقال برق اضافی به چاه‌هایی به نام چاه‌های زمینی زیرزمینی کمک می‌کنند. خود این کابل‌ها نیز کمتر آسیب می‌بینند. به جز سیم زمین نیمه افشان، در جاهای دیگر نیز از سیم‌های نیمه رسانا استفاده می‌شود. به عنوان مثال، هر جا که انعطاف پذیری بالای کابل‌ها محل کار افراد و تجهیزات باشد؛ امکان استفاده از سیم پاش وجود ندارد بنابراین با توجه به این انعطاف پذیری کمتر در برخی صنایع، استفاده از کابل نیمه افشان توجیه می‌شود.  

مقایسه سیم ارت افشان و نیمه افشان

 

عوامل موثر بر قیمت کابل نیمه افشان

موارد زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند قیمت کابل نیمه افشان را تعیین کنند. این روزها این عوامل مدام در حال تغییر هستند و به همین دلیل قیمت کابل نیمه افشان نیز در نوسان است. به طور کلی مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت کابل نیمه افشان در بازار ایران عبارتند از:

  • قیمت فلزات مس و آلومینیوم در بازار
  • قیمت مس و آلومینیوم در بورس فلزات
  • میزان پلیمرهای عایق
  • کیفیت تولید کابل
  • اندازه حجم خرید کابل برق

قیمت کابل نیمه افشان


کلام آخر

کابل‌های نیمه افشان اغلب کاربردهای صنعتی دارند و استفاده از آن‌ها محدودتر است. در مورد کابل نیمه افشان باید بگوییم که این کابل‌ها از نظر مقاومت الکتریکی متفاوت هستند. کابل‌های اتلاف کننده، مقاومت اهمی بالاتری نسبت به کابل‌های نیمه اتلافی دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای کابل نیمه انتقال، تنوع در سطح مقطع آن‌هاست. کابل‌های نیمه افشان در مقاطع مختلف در بازار موجود هستند. برای خرید کابل نیمه افشان می‌توانید با تیم فروش مجموعه آلیس صنعت تماس بگیرید.

سبد خرید